Jak stworzyć poiltykę prywatności?

Polityka prywatności- czym jest i czy musi znaleźć się na stronie?

Dużo mówi się na temat polityki prywatności, która wedle nowych przepisów RODO powinna znaleźć się niemalże na każdej stronie internetowej. Aby wykazać przestrzeganie tych przepisów, administrator danych osobowych użytkowników musi poinformować ich o tym, co dzieje się z tymi danymi, a konkretniej w jakim celu są zbierane i jak są przechowywane. Tak naprawdę, w praktyce okazuje się, że łatwo można spełnić taki obowiązek. Sami za pewne widzieliśmy różnego rodzaju zakładki z polityką prywatności na różnego rodzaju stronach internetowych. Będąc jednak właścicielem strony potrzebujemy bardziej szczegółowych informacji o tym, jak taką politykę prywatności sporządzić i w jakiej formie umieścić ją na stronie.

maszyna do pisania polityka prywatności

Co powinna zawierać polityka prywatności?

Na pewno w takim dokumencie musimy uwzględnić informacje o tym, w jaki sposób dane są zbierane oraz kto jest ich administratorem. Dodatkowo, trzeba też napisać o tym, w jakim celu dane się zbiera i w jaki sposób użytkownik może je zmienić. Ważne jest też wskazanie sposobu zabezpieczania danych, co uniemożliwia ich kradzież. Na taki dokument najlepiej jest przeznaczyć całkiem osobą zakładkę w ramach serwisu, bloga czy firmowej strony internetowej. Ułatwi to dostęp do tych informacji i sprawi, że użytkownik dobrze będzie wiedział, gdzie szukać informacji.

Kto powinien taką politykę prywatności napisać?

Niektórzy przedsiębiorcy sami podejmują się tego zadania inspirując się dokumentami, jakie udało się im znaleźć w sieci. Pamiętajmy bowiem, że taki dokument nie powinien być zbyt długi i zazwyczaj nie zajmuje więcej niż stronę standardowego maszynopisu. W sieci znajdziemy też bardzo dużo szablonów i wzorów tego, jak taka polityka prywatności powinna wyglądać punkt po punkcie, z czego również można w wygodny sposób skorzystać. Ostatnią możliwością jest skontaktowanie się z firmą lub prawnikiem, którzy to oferują napisanie takiej polityki prywatności od podstaw. Musimy jednak wiedzieć o tym, że takie rozwiązanie będzie też zdecydowanie najdroższe, ale sprawdza się w bardziej skomplikowanych przypadkach. Zastanawiając się, jak stworzyć politykę prywatności pamiętajmy o tym, że czasem lepiej zamieścić więcej szczegółowych informacji niż zbyt mało. Dodatkowo, link do polityki prywatności powinien się wyświetlić użytkownikowi od razu w momencie, kiedy wejdzie on na stronę. Może on bowiem zadecydować, czy zgadza się na to, aby ktoś zbierał jego dane i przechowywał w określony sposób. Jeśli użytkownik nie wyrazi takiej zgody- najprawdopodobniej będzie musiał opuścić stronę.

Kiedy mamy do czynienia ze zbieraniem i przechowywaniem danych? Nie trzeba wcale mieć sklepu internetowego, aby gromadzić dane użytkowników i klientów. Tak naprawdę wystarczy korzystać z popularnych i darmowych narzędzi diagnostycznych, takich jak chociażby Google Analytics. W dużej mierze mówimy tutaj o danych agregowanych, ale mimo wszystko informacje z tak zwanych „ciasteczek” stanowią dane, które wymagają odpowiedniego zabezpieczenia.